Wednesday, February 11

Permulaan


pernah terpikir yang mesin buruk ini akan banyak berjasa untuk kita pada masa hadapan? ..perkenalkan "piling rig"..tugasnya membenamkan "piling" ke dalam tanah..untuk ape? akan diterangkan kemudian..


aku bercadang ingin menceritakan permulaannya pembinaan "electrified double track" atau dlm bahase jawanye "landasan elektrik berkembar" dari padang besar hingga ke ipoh..ramai yang terfikir apsal la buang mase nak buat bende ni..secara kasarnye bila projek da siap..ianya mampu menjana ekonomi kita dengan lebih giat..mungkin ramai yang tak tahu akan kewujudan projek ini..igt kes di penang?


ok2 cut the crap..nanti senang la blk kampung bagi sesiapa yang dudok kl nk blk utara..selalu 6-7 jam perjalanan..nanti hanya beberapa jam sahaja..


pada masa sekarang ini kerja tolak tanah giat dijalankan..nampak macam senang..tapi time ade la paling crucial sekali..yela keje bawah panas seyh! aku ni baik2 putih da itam da!! gambarajah diatas adalah kerja2 menanam RC pile..diaorang ni bukan main suke2 jek nk tanam pile tu..hah jgn terkejut nk tanam RC pile tu pun kene ikot drawing..aktiviti ini bukan tamat disitu sahaja..seterusnya mereka akan "hack" setiap RC pile itu..dan akan disini mula la mat indon,bangla,myanmar amat diperlukan..ok2 kalau ikotkan mmg panjang cerita die..tapi keseluruhan aktiviti ini akan dipanggil "Pile embankment" sebab track yang baru base die adalah konkrit..tapi akan dialas denga tanah la pula..


aku akan cuba berkongsi serba sedikit proses dari permulaan hingga siapnya projek ini..dijangka 5-6 tahun dari sekarang akan siap..by dat time aku tah rajin lagi ke x buat blog..hahaha..


p/s : aku cleaner cuci mesin diatas jek..cuci track..sapu sampah jek..

4 comments:

s a L o m a said...

eh.nak buat railway baru ke?dulu pernah lah time2 student naik dari arau ke ipoh.masak bontot.

Q said...

wah! u masak bontot? ape rase yek? bole ke memasak dlm train? lg2 masak bntot..bole ke?

s a L o m a said...

bontot i masak,jual laku ok? :D

Q said...

er yeke? student price ade?